تبلیغات
style> CHemical Engineering University Of Kurdistan - مسابقه کمیکار در بخش عملكرد
CHemical Engineering University Of Kurdistan
مهندسان شیمی دانشگاه کردستان

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

مسابقه کمیکار در بخش عملكرد

مسابقه در بخش عملكرد

این بخش از مسابقه در 2 نوبت با یك بازه زمانی كوتاه برای استراحت تیم‌ها برگزار خواهد شد:

1- ترتیب تیم‌ها در دور اول با قرعه كشی مشخص شده و نتایج این بخش هیچ تاثیری در داوری نهایی نخواهد داشت.

2- در دور دوم كه بخش اصلی مسابقه محسوب می‌شود ترتیب تیم‌ها با توجه به ركورد ثبت شده در دور اول تعیین خواهد گردید. بدین ترتیب تیمی كه بیشترین فاصله را تا خط پایان داشته است به عنوان اولین تیم در مسابقه اصلی شركت خواهد كرد.

تیمهایی هم که به هر دلیلی مرتکب خطا شده و نتوانند رکوردی ثبت کنند پیش از سایر تیمها و به همان ترتیب قرعه کشی انجام شده در مسابقه اصلی شرکت خواهند کرد.

3- در دوره دوم امتیاز تیم‌ها براساس فاصله ماشین از خط پایان مسابقه محاسبه خواهد شد و تیمی برنده است كه كمترین فاصله را از خط پایان داشته باشد (فاصله از خط پایان به صورت مطلق محاسبه شده و عبور ماشین از خط پایان یا نرسیدن آن به خط پایان هیچ تاثیری در نحوه امتیاز دهی ندارد) و مبنای فاصله از خط پایان، موقعیت توقف ماشین میباشد.

4- شكل زمین مسابقه به صورت زیر است و از جنس کف پوش فوتسال میباشد كه خارج شدن ماشین از محدوده حرکت باعث حذف تیم خواهد شد.

5- عدم توقف ماشین در محدوده تعیین شده برای توقف نیز باعث حذف تیم خواهد شد.


توجه به نكات زیر ضروری است:

1- هدف از انجام مسابقه نمایش توانایی كنترل یك واكنش شیمیایی است. بنابراین استفاده از دیگر منابع انرژی برای راندن ماشین مثل استفاده از باطری‌های خشك (AA ) و دیگر باطری‌های تجاری و صنعتی آماده و موجود در بازار و به طور كلی نیروی محركه خارجی ممنوع می‌باشد.

2- حركت ماشین بایستی بوسیله فرآیند شیمیایی كنترل گردد و استفاده از وسایل كنترل از راه دور و موارد مشابه ممنوع است. مكانیزمهایی مثل هل دادن یا كوك كردن، بلند کردن ماشین برای دور گرفتن، چرخاندن چرخها بوسیله دست، استفاده از تكیه‌گاه و وارد كردن ضربه برای شروع حركت مجاز نمی‌باشد. زمان توقف ماشین میبایست توسط یک فرآیند شیمیایی تعیین شود.

3- استفاده از انواع ترمزهای صرفا مكانیكی و الكتریكی برای توقف واكنش یا قطع نیروی محركه واكنش اكیداً ممنوع می‌باشد و فرآیند تعیین كننده در توقف الزاما بر اساس یك فرآیند شیمیایی می باشد. تشخیص هرگونه کنترل الکتریکی یا مکانیکی ماشین با نظر هیئت داوران باعث حذف تیم از مرحله عملکرد میگردد.

استفاده از هرگونه سنسور الکتریکی اعم از نوری، صوتی و.... خطا محسوب شده و موجب حذف تیم از مرحله عملکرد میگردد.

4- مسئولیت انتقال ماشین و مواد شیمیایی مورد نیاز به محل مسابقه و رعایت موارد ایمنی با تیم شركت كننده خواهد بود.

5- هر تیم بایستی یك برگ ممهور به مهر دانشكده مبنی بر تقبل مسئولیت تیم و ایمنی ماشین توسط سرپرست تیم (با امضای سرپرست و رئیس دانشكده یا گروه آموزشی) که به صورت نمونه در سایت قرار گرفته است را تهیه نماید. اسکن برگ ذکر شده و عکس دیجیتالی اعضای تیم شرکت کننده و سرپرست تیم توسط پست الکترونیک و اصل نامه ذکر شده از طریق پست سفارشی حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه نهم اردیبهشت 1389 به دبیرخانه مسابقات ارسال گردد.

هر گونه تاخیر در تحویل به موقع موارد ذكر شده یا دخل و تصرف در متن نامه مذكور باعث حذف تیم از کل دور مسابقات خواهد شد.

6- هر تیم بایستی مشخصات ماشین ساخته شده را در غالب یك فایل Power Point , Flash و یا ویدئویی که به صورت نمایش خودکار طراحی شده است حداکثر تا پایان وقت اداری روز پنجشنبه نهم اردیبهشت 1389 به دبیرخانه مسابقات توسط پست الکترونیک ارسال نماید. این فایل هنگام مسابقه در بخش پوستر نمایش داده خواهد شد و یكی از اعضای تیم نیز میتواند هنگام انجام مسابقه به توضیح عملكرد ماشین بپردازد.

فایل مورد نظر بایستی شامل موارد زیر باشد :

الف- مشخصات تیم شامل نام دانشكده، نام دانشگاه، نام سرپست، نام اعضا با ذكر رشته و مقطع تحصیلی شركت كننده.

ب- توضیحات واكنشهای شیمیایی بكار رفته در ماشین.

ج-خصوصیات منحصر به فردی كه در طراحی وجود دارد. به عنوان مثال، مواردی نظیر سادگی طراحی ماشین، ارزان بودن قیمت ساخت، سازگاری بالا با محیط زیست، ایده های نو و خلاقیت در طراحی.

د- دیدگاه‌های زیست محیطی به كار گرفته شده.

ه- اجزا مكانیكی به كار رفته در ماشین.

و- محاسبات مهندسی (مربوط به پارامترهای مكانیكی و شیمیایی ماشین) بطور خلاصه.

ز- منحنی عملكرد ماشین.

7- قبل از انجام مسابقه ماشین‌های ساخته شده توسط هیئت داوران بازبینی خواهد شد و به تیم‌هایی كه موارد ایمنی را رعایت نكرده باشند یا طراحی انجام شده با آنچه كه در پوستر بیان شده، همخوانی نداشته باشد، حق شركت در مسابقه داده نخواهد شد. همچنین هیئت داوران در هر مرحله از مسابقه عملکرد مجاز به حذف ماشین از دور مسابقات به علت ایمن نبودن و خطر آفرین بودن آن میباشند.

8- میزان بار تا cc 500 و مقدار مسافت (m 30-15) در روز مسابقه و با قرعه كشی تعیین خواهد شد که با مقادیرCC 100 برای بار و یک متر برای مسافت تغییر میکند.

9- پس از اعلام اسامی تیم ها، هر تیم حداكثر دو دقیقه زمان برای حضور در جایگاه و راه اندازی ماشین دارد.

10- ماشین بایستی مسافت معین شده را حداكثر بر حسب دقیقه در محدوده زمانی معادل 1/10 مسافت مسابقه بر حسب متر طی نماید (برای مثال مسیر 20 متر در حداکثر 2 دقیقه باید طی شود). در صورتی که ماشین در زمانی بیشتر از زمان تعیین شده به حرکت خود ادامه دهد تا مدت یک دقیقه(20% از زمان معین) 20 امتیاز (به ازای هر دقیقه) از امتیاز خام بخش عملکرد کسر شده و مدت زمانهای بیشتر از یک دقیقه(آن) باعث حذف تیم در آن مرحله خواهد شد (کسر امتیاز از یک ثانیه تا یک دقیقه تاخیر برابر خواهد بود)

11- در روز مسابقه امكاناتی از قبیل ترازوی دیجیتالی یا و سایل ساده آزمایشگاهی با هماهنگی قبلی در اختیار تیم‌ها قرار خواهد گرفت.

12- اگر وزن اندازه گیری شده قبل از اجرای مسابقه با وزن اعلام شده در پوستر بیش از 2% وزن ماشین تفاوت داشته باشد، تیم از مرحله عملکرد حذف خواهد شد.

13- هر حادثه ای که منجر به حوادثی از قبیل انفجار،صدای ناهنجار ، ایجاد شعله و ... گردد همچنین نشت و ریزش مواد و آب باعث حذف تیم از مرحله عملکرد خواهد شد.

14- امتیاز خام هر تیم در بخش عملكرد با توجه به فرمول زیر محاسبه خواهد گردید:

100* ( y/x - 1 )= امتیاز

X: مسافت تعیین شده جهت مسابقه (m)

Y: فاصله ماشین از خط پایان (m)

لازم به توضیح است که امتیاز نهایی هر تیم پس از کسر خطاهای حادث از نمره خام حاصل می گردد.

15- اگر دو یا چند تیم به امتیازی مشترک در هر یک از بخش های مسابقه دست یابند مشترکاً به عنوان مورد نظر معرفی خواهند شد.

16- واكنش‌هایی كه استفاده از آنها مجاز نمی‌باشد به شرح زیر است:

1- واكنش‌هایی كه باعث پخش دود و مه مواد سمی در فضای اطراف می‌گردد.

2- واكنش‌هایی كه خروجی آنها به صورت جت گازهای داغ می‌باشد.

3- واكنش‌هایی كه با شعله همراه است.

17- استفاده از جرقه، شعله كبریت و ... برای شروع واكنش تنها در صورتی مجاز است كه این اجزاء پس از ایجاد جرقه از ماشین جدا شده و جزء ماشین محسوب نگردند.

18- تنها تیمهایی به مرحله عملكرد راه مییابند كه حداقل 70 در صد امتیاز بخش پوستر را كسب كرده باشند.

ترکیب داوران، ناظران و کادر اجرایی

6 نفر از داوران با پیشنهاد میزبان و یک نفر نیز با پیشنهاد کمیته دانشجویی و تایید انجمن مهندسی شیمی ایران، ترکیب 7 نفره هیئت داوران را تشکیل میدهند. ترجیحا از 6 داور منتخب، یک کارشناس مهندسی مکانیک و یک کارشناس مهندسی برق نیز در تركیب هیئت داوران حضور داشته باشند.

پیشنهاد می شود دبیر كمیكار عضو كمیته داوران نباشد.

2 نفر از طرف کمیته دانشجویی به عنوان ناظر برای نظارت بر عملکرد کادر اجرایی و ارائه گزارشی از روند برگزاری مسابقات به انجمن مهندسی شیمی ایران معرفی می گردند و انجمن هماهنگی های لازم جهت صدور کارت مخصوص ناظران كمیته دانشجویی را انجام دهد

درباره وبلاگ

بازدیدكننده گرامی با ارسال نظرات و مطالب مفید خود ما را در ارائه خدمات بهتر یاری كنید و با معرفی این وبلاگ به دیگران فرصت استفاده از امكانات آن را برای دوستانتان فراهم سازید





مدیر وبلاگ : شهاب محمدی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • رشته ی مهندسی مورد علاقه ی شما چیست؟(رقابت بین مهندسی ها)











نویسندگان

رتبه در گوگل
This free page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service